onsdag den 3. april 2013

Forældremøde

Dette er et fiktivt forældremøde, der er udformet således at vi skal kunne argumentere for brugen af den kultursensitive undervisning.
 
I dette projekt om verden i 1970’erne som vi skal til at arbejde med, har det været vigtigt for os at tilgå emnet kultursensitivt, da vi i denne klasse(5.b) har elever med mange forskellige kulturer og baggrunde. Det har været vigtigt for os, at have en kultursensitiv tilgang til emnet, fordi dette indebærer at eleverne kan lære noget om hinandens samt forældrenes baggrund og levevis og derved kan de bidrage til læringen – især om hinanden. Ved at involvere eleverne, kan de som sagt lære om hinanden, endda også kognitivt – de kan ændre deres egne eller forældrenes mulige fordomme
  • på elevernes præmisser
  • læring ved deltagelse
  • læring på baggrund af egen erfaringer(kognition)
  • den individuelle relation til historien giver bedre læring
  • relationen til hinanden giver bedre læring
  • viden er magt - ved eleverne meget om baggrunden for de forskellige kulturer, er de selv i stand til at danne sig et indtryk og en mening
Derudover har det været vigtigt for os at gøre os nogle opmærksomheder med hensyn til at være kultursensitiv i undervisningen:
  • Det er vigtigt at være kultursensitiv, men det må ikke blive et beskrivende kulturperspektiv - det vil sige, at man skal være opmærksom på ikke at skabe generaliseringer
  • Man skal være opmærksom på graden af elevernes/forældrenes lyst til deltagelse/fortælling omkring deres egen, samt forældrenes kultur - de skal have lov til at sige nej
  • Som før nævnt, er viden magt, da jo mere eleverne ved om hinandens kulturelle baggrund, des bedre er de selv i stand til at danne deres egen mening
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar