fredag den 5. april 2013

Tiden efter folkeskolen for tosprogede

Vi vil gerne arbejde med en klasse fra klassetrinet 8. og op, og de tosprogede i disse klasser. Vores fokuspunkt er hvad de tosprogede elever vil efter den obligatoriske folkeskole - hvad er deres planer og hvordan er de nået frem til den konklusion?
  • Selvforståelsen for dem selv og hvad de vil?
  • Opdragelsen - skal de følge i faders fodspor eller blive hjemme og hjælpe til?
  • Er der høj status i videregående uddannelse?
  • Hvad er det der gør, at mange vælger den gymnasielle vej i stedet for EUC?
  • Er der forskel på kønnene?
  • Påvirker forventningerne fra familie og omgangskreds beslutningen om ungdomsuddannelse/videreuddannelse?
  •  

http://www.eva.dk/tema/tosprogede-elever/tosprogede-elever-sproget-er-noeglen - Tosprogede elever - Sproget er nøglen.

http://www.rff.dk/files/RFF-site/Publikations%20upload/Books/Indvandrerne%20og%20det%20danske%20uddannelsessystem.pdf - Indvandrene og det danske uddannelsessystem.

http://www.uu.kk.dk/upload/materialer/rapporter/tosprog2003.pdf - tosprogede vælger uddannelse.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar