Onsdag 10/4-13
Et selvpsykologisk blik
Jan Tønnesvang
Motivation:
knyttet til Selv og Identitet
4 RETTETHEDER:
- Se mig, som jeg!
- Minus fokus på kategori
- Vis mig, hvem og hvad jeg kan blive!
- Lad mig være lige som dig!
- Følelsen af at høre til
- Udford mig uden at knække mig!
- ZNU, Vygotsky
- Flow, Knoops
Læreren er
en vigtig faktor for elevens udvikling af selvet
Psykologisk ilt og internalisering:
(side 121-126)
- Teamets opgave:
- Udfold afsnittet
- Relevans i en skolesammenhæng
- Opmærksomheden på, at man som lærer er en vigtig voksen person (selvobjektsfænomen) for børnene.
- Arbejde med forventningsstrukurer for de børn, der har etableret en modstand mod at skulle lære. Fx gennem psykologisk ilt (lysten til at lære - eksistensvitaliserende dynamik)
- Internalisering - dybdelæring, implicit udførelsesform
- Vi kan, som selvobjekter, overse børn med et lavt selv skjult under en stærk identitet (motivation)
- Hvad blev I særligt optaget af?
- Internalisering, dybdelæring,
- Hvordan i forhold til jeres studieprodukter?
Selvforståelse:
Kulturelle
Biologiske
Psykologiske
Sociale
SELVET: Betydningsfulde andre (Stern)
IDENTITET: tidlige erfaringer - spiller sammen
med nutid og tænkt fremtidgt)
Freud - Drifter
Tønnesvang - Selvet - Evner - Ambitioner - osvFreud - Drifter
- Vi er afhængige af andre for at blive autonome(uafhængige/”selvværdige”)!!
- På grund af vores afhængighed af andres bekræftelse, får den anden magt til at definere vores oplevelser og tanker, Berit Bay
- Derfor får magt og definitionsmagt en særlig betydning i forbindelse med relationer og lærerens og pædagogens rolle: VURDERINGER
Altså
vores vurderinger og dermed fortælling om/til et barn betyder meget og
noget, som rækker længere ind end ”ordet”.
TIL EVT. STUDIEPRODUKT:
- Rettetheder
- Selv + identitet = motivation
- Forventningsstrukturer sammen med ZNU
- Psykologisk ilt
- Min rolle som selvobjektsfænomen - en af de betydningsfulde andre
- Fokus på, at tilgang gøres via team-samarbejde. Ikke hviler alene på den enkelte lærer.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar