onsdag den 10. april 2013


    Onsdag 10/4-13
     
    Et selvpsykologisk blik
    Jan Tønnesvang


Motivation: knyttet til Selv og Identitet


4 RETTETHEDER:


  1. Se mig, som jeg!
    1. Minus fokus på kategori
  2. Vis mig, hvem og hvad jeg kan blive!
  3.  
  4. Lad mig være lige som dig!
    1. Følelsen af at høre til
  5. Udford mig uden at knække mig!
    1. ZNU, Vygotsky
    2. Flow, Knoops
     
    De fire grundformer kræver en passende mængde "psykisk ilt" eller selvobjektsfænomener (læreren)


 

Læreren er en vigtig faktor for elevens udvikling af selvet



 

 

Psykologisk ilt og internalisering:

(side 121-126)






  1. Teamets opgave:
  2. Udfold afsnittet
  3. Relevans i en skolesammenhæng
    • Opmærksomheden på, at man som lærer er en vigtig voksen person (selvobjektsfænomen) for børnene.
    • Arbejde med forventningsstrukurer for de børn, der har etableret en modstand mod at skulle lære. Fx gennem psykologisk ilt (lysten til at lære - eksistensvitaliserende dynamik)
    • Internalisering - dybdelæring, implicit udførelsesform
    • Vi kan, som selvobjekter, overse børn med et lavt selv skjult under en stærk identitet (motivation)
     
  4. Hvad blev I særligt optaget af?
    • Internalisering, dybdelæring,
     
  5. Hvordan i forhold til jeres studieprodukter?

 

 

Selvforståelse: Kulturelle

Biologiske

Psykologiske

Sociale

 

SELVET:          Betydningsfulde andre (Stern)

 

 

 IDENTITET: tidlige erfaringer - spiller sammen med nutid og tænkt fremtidgt)

Freud - Drifter
Tønnesvang - Selvet - Evner - Ambitioner - osv


    Grundlæggende menneskeligt dilemma:
  1. Vi er afhængige af andre for at blive autonome(uafhængige/”selvværdige”)!!
  2. På grund af vores afhængighed af andres bekræftelse, får den anden magt til at definere vores oplevelser og tanker, Berit Bay
  3. Derfor får magt og definitionsmagt en særlig betydning i forbindelse med relationer og lærerens og pædagogens rolle: VURDERINGER
  4. Altså vores vurderinger og dermed fortælling om/til et barn betyder meget og noget, som rækker længere ind end ”ordet”.

 

TIL EVT. STUDIEPRODUKT:

 

  1.  Rettetheder
  2. Selv + identitet = motivation
  3. Forventningsstrukturer sammen med ZNU
  4. Psykologisk ilt
  5. Min rolle som selvobjektsfænomen - en af de betydningsfulde andre
  6. Fokus på, at tilgang gøres via team-samarbejde. Ikke hviler alene på den enkelte lærer.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar